Nubo sur Wikipédia

, ,

Bonjour, Dag, Halo

J’ai créé l’article Nubo sur Wikipédia en Français : Nubo — Wikipédia
Allez voir sur la page de discussion ce qu’il reste à faire : Discussion:Nubo — Wikipédia
Attention éviter tout style promotionnel, pas d’adjectif. Que des faits vérifiables selon les sources.

Ik zou het artikel in het Nederlands moeten maken, maar ik beheers de taal niet zo goed…

Der Artikel sollte auf Deutsch erstellt werden, aber ich beherrsche die Sprache nicht…

3 Likes

Als de Franstalige tekst klaar is kan ik wel helpen met het Nederlands. Ik heb als Wikipediaan al vaker pagina’s aangemaakt. U mag me mailen als het klaar is / als ik iets moet doen: rein@nubo.coop

Quand le texte français sera prêt, je pourrai aider pour le néerlandais. J’ai déjà fait des pages en tant que Wikipédien. Vous pouvez m’envoyer un mail quand c’est prêt / si je dois faire quelque chose : rein@nubo.coop.

Bonjour @Rein , je pense que l’article en français a déjà atteint une certaine maturité. Tu peux donc te lancer dans la version en néerlandais. Attention que c’est mieux d’utiliser des sources dans cette langue plutôt que de réutiliser les sources et références en français utilisé du sur Wikipédia en français. C’est assez facile à faire. Une fois l’éditeur visuel lancé sur une page Wikipédia il faut cliquer sur « referentie » puis copier coller l’url de la page web où se trouve l’article de presse par exemple dans onglet automatisch et cela se fait automatiquement. Bonne édition !

Dag @Lionel Ik zal er vanavond of morgen naar kijken en een voorstel doen!

Beste Lionel, ik heb me een beetje verkeken op deze klus, het is (voor mij) moeilijker dan ik dacht omdat het toch alweer een tijd geleden is dat ik een compleet nieuwe Wikipediapagina heb aangemaakt. Misschien kan iemand anders de klus overnemen???
De tekst die ik hieronder plak is nog niet 100% naar mijn zin. Uw tekst vond ik vrij technisch, te weinig vanuit het gebruikersperspectief zoals ict’ers dat noemen. Ik heb de woorden en begrippen wel vertaald en voorzien van passende links, maar ze zeggen mij als leek niet veel. Ik heb er wel enkele zaken aan toegevoegd die de maatschappelijke betekenis van Nubo aangeven, maar ik ken Nubo onvoldoende om te weten of dit past binnen het beleid van Nubo, én van Wikipedia :wink: . Hier is mijn tekst(bewerking)

Nubo is een, een kleinschalige ethische gebruikerscoöperatie die sinds begin 2022 e-mail en cloudopslag aanbiedt aan Frans- en Nederlandstaligen in België. De naam Nubo komt uit het Esperanto en betekent wolk of cloud. Haar computerservers staan in het land zelf, ze werken transparant, op openbronsoftware. [Nubo geraadpleegd op 17 maart 2022]

Het logo van de Belgische gebruikerscoöperatie

Karakter, doelen en omvang

De coöperatie is een erkende cvso: het sociale doel van Nubo is een lokaal alternatief te zijn voor wie onafhankelijker wil worden van wereldwijd opererende webgiganten als Alphabet, Meta, Apple, Microsoft en Amazon. Dit doet de coöperatie door privacyvriendelijke diensten aan te bieden. Gebruikers hoeven geen coöperant te zijn, ze betalen per huishouden of kleine groep een abonnement van € 2,50 waarmee de coöperatie reclamevrij kan opereren. In haar privacyverklaring [https://nubo.coop/documents/20210618_TOS+privacy_nl.pdf, gedownload 18 maart 2022] belooft de coöperatie dat zij gebruikersgegevens nooit doorgeeft of verkoopt aan derden [Nubo, de ethische cloud: ‘Bij de grote bedrijven ben jij het product' | BRUZZ, geraadpleegd 17 maart 2022] Er vindt ook geen tracking plaats en de website van Nubo plaatst evenmin externe cookies. De gebruikte cookies zijn afkomstig van tools die rechtstreeks door Nubo worden beheerd en zijn niet afhankelijk van bijvoorbeeld reclamebureaus of publieksmetingen van derde partijen.

Bij de start van de dienstverlening in 2022 telde Nubo 634 coöperanten. De coöperatie acht zichzelf economisch levensvatbaar zodra er meer dan 2.000 aantal betalende abonnees zijn. [Nubo geraadpleegd op 17 maart 2022]

Diensten

Nubo voorziet zijn gebruikers van een e-mailbox, die is te raadplegen via een mailportaal [archief] met behulp van software van Roundcube of via een mailclient met POP- of IMAP-protocollen. De door de coöperatie geïmplementeerde mailservers maken gebruik van Postfix-software voor de overdracht van e-mail via SMTP en Dovecot als afleveringsagent via de protocollen POP- en IMAP. De aangeboden talen zijn Nederlands en Frans.

Domeinnaam en alias

Abonnees kunnen hun e-mailadres aanmaken in het internetdomein van Nubo (@nubo.coop) maar ook via een eigen domeinnaam. Dat kan door het koppelen van een bestaande domeinnaam aan een Nubo-account of door een nieuwe domeinnaam te verwerven, rechtstreeks via Nubo. In het laatste geval is de domeinnaam geregistreerd bij Gandi. Sinds 2 maart 2022 zijn alleen aliassen beschikbaar voor adressen met een gepersonaliseerde domeinnaam.

Opslag bestanden

Gebruikers beschikken over een digitale opslagruimte, deze cloud is toegankelijk via een webinterface die wordt geleverd door de Nextcloud-software en biedt daarnaast ook toegang op afstand via het WebDAV-protocol.

Adresboek

Nubo maakt het beheer van verschillende adresboeken mogelijk, toegankelijk vanuit de cloud webinterface. Het standaardadresboek is geïntegreerd in het Nubo-e-mailportaal. Gebruikers hebben ook toegang tot hun adresboeken via het CardDAV-protocol, dat is geïmplementeerd in de Nextcloud-software.

Verwante diensten

foto’s delen

taken

enquêtes

nota’s

gedeelde onkosten manager uitgavenbeheerder??

Deze prijs telt enkel voor coöperanten. Op de homepagina staat dat niet-coöperanten €1 méér betalen.

Merci pour les infos. Be aware that all information on a Wikipedia’s article need to have a source coming from a press magazine, governmental or academic website or publication. Avoid also to use any promotional sentence that don’t have any source or just to present Nubo as the best option. If you don’t respect this basic rules, the article could be candidate for deletion…

Un article (réservé aux abonné·e·s) paru dans le journal Le Soir pour sourcer la page wikipédia …

1 Like

Voici qui est fait.

2 Likes